Family medicine training in housecalls: Survey of residency program directors across Canada

Can Fam Physician. 2018 Nov;64(11):e498-e506.

Abstract

Objective: To assess the current landscape of home-based primary care (HBPC) or home visit training for Canadian family medicine residents.

Design: Online survey.

Setting: Canada's 17 family medicine residency programs.

Participants: Family medicine residency program directors.

Main outcome measures: Program characteristics, current HBPC training, barriers and enablers to training, and program directors' attitudes toward training.

Results: There was a 76% response rate (13 of 17 program directors). Respondents' programs ranged in size from 75 to 300 residents (median 160) and closely reflected actual resident distribution of family medicine residents in Canada. Twelve of the 13 programs offered HBPC training including home visit experiences. Six programs had HBPC-related didactic lectures. None of the respondents had a formal program-wide clinical home visit curriculum, and HBPC training availability and requirements varied across programs. The most frequently cited barriers included logistical constraints, limited faculty availability, and safety concerns. Program directors generally agreed that HBPC training is essential to family medicine training, that it provides valuable learning experiences for family medicine residents, and that it effectively prepares residents in core family medicine competencies. None thought that HBPC training was too difficult to coordinate or that its barriers outweighed its educational benefits.

Conclusion: There is increasing need for HBPC delivery in Canada, and program directors agree that HBPC training is important and worthwhile. However, barriers exist. Current HBPC training in Canada varies in its availability and requirements, and structured program-wide home visit curricula are absent. We recommend development of a central framework for a structured HBPC curriculum that is competency-based and adaptable.

Objectif: Évaluer la situation actuelle des soins primaires dispensés à domicile (SPAD) et de la formation que reçoivent les résidents en médecine familiale dans ce domaine, au Canada.

Type d’étude: Une enquête en ligne.

Contexte: Dix-sept programmes canadiens de résidence en médecine familiale.

Participants: Des directeurs de programmes de résidence en médecine familiale.

Principaux paramètres à l’étude: Les caractéristiques des programmes, la formation actuelle sur les SPAD, les facteurs qui font obstacle ou qui facilitent une telle formation et l’attitude des directeurs de programmes à l’égard de ce type de formation.

Résultats: Sur les 17 directeurs consultés, 13 ont répondu, soit un taux de réponse de 76 %. Leurs programmes comprenaient entre 75 et 300 résidents (médiane = 160), un nombre qui correspond très bien à ce qu’on observe actuellement dans les programmes de résidence en médecine familiale au Canada. Sur les 13 programmes, 12 offraient une formation sur les SPAD, incluant une visite à domicile à titre d’expérience. Six programmes utilisaient des textes didactiques portant sur les SPAD. Aucun des programmes recensés n’offrait un ensemble complet de cours sur les visites à domicile, et la disponibilité de la formation et les ressources nécessaires variaient d’un programme à l’autre. Parmi les facteurs les plus souvent mentionnés se trouvent des contraintes logistiques, la disponibilité limitée de professeurs et certaines préoccupations relatives à la sécurité. Les directeurs de programmes étaient généralement d’avis qu’une formation en SPAD est essentielle pour les résidents en médecine familiale, qu’elle leur procure des expériences d’apprentissage valables et qu’elle est efficace pour leur procurer les compétences nécessaires dans leur domaine de pratique. Aucun d’entre eux ne croyait qu’une formation en SPAD était trop difficile à coordonner ou que les obstacles étaient plus importants que les avantages éducationnels.

Conclusion: Il sera de plus en plus nécessaire de dispenser des SPAD au Canada, et les directeurs de programmes sont d’accord pour dire qu’une formation en ce sens est importante et mérite d’être instaurée. Toutefois, certains facteurs font obstacle. À l’heure actuelle, ce genre de formation varie au Canada en matière de disponibilité et d’exigences, et il n’existe pas de curriculum structuré complet sur les SPAD. Nous recommandons l’élaboration d’un cadre central permettant de créer un curriculum structuré de SPAD qui soit fondé sur les compétences et adaptable.

MeSH terms

  • Attitude of Health Personnel
  • Canada
  • Competency-Based Education / methods*
  • Emergency Medicine / education
  • Family Practice / education*
  • House Calls*
  • Humans
  • Internship and Residency*
  • Physician Executives*
  • Surveys and Questionnaires