Skip to main content
Log in

Steatocystoma multiplex: Anatomic reevaluation, electron microscopy, and autoradiography

  • Published:
Archives of Dermatological Research Aims and scope Submit manuscript

Summary

Histologic and electron-microscopic features of steatocystoma multiplex were investigated. Specimens from 25 patients (8 females, 17 males) were serially cut and three-dimensional drawings constructed. Steatocystoma multiplex is a nevoid sebaceous duct and sebaceous gland tumor, originating from sebaceous follicles, but is not a dermoid tumor. One pilary unit continuously produces vellus hairs, which are trapped in the cystic cavity or in the pilary canal (trichostasis). Steatocystoma multiplex is connected to the epidermis by a straight or meandering epithelial cord, the remnant of the follicular infundibulum. This infundibulum is a more or less solid strand, often containing sebocytes or sebaceous lobulelike structures. A lumen, partly present in a few areas of the cord, is filled with cellular debris of keratinocytes, corneocytes, sebocytes, or trapped hairs.

Steatocystoma multiplex has electron-microscopical features similar to the sebaceous duct and sebaceous glands of sebaceous follicles. The 3H-thymidine labeling index of the cyst wall with or without sebaceous acini is lower than in sebaceous follicles. Steatocystoma multiplex suppurativum, characterized by spontaneous rupture of the cyst, inflammation and scarring, mimics acne conglobata with hidradenitis-suppurativa-like lesions as seen in the acne triade or tetrade.

Zusammenfassung

Histologische und elektronenmikroskopische Merkmale des Steatocystoma multiplex werden neu beschrieben. Biopsien von 25 Patienten (8 Frauen, 17 Männer) wurden untersucht, zahlreiche Zysten serienmäßig aufgeschnitten und dreidimensionale Rekonstruktionen anhand dieser Schnitte hergestellt. Steatocystoma multiplex ist ein nävoider Tumor, der vom Talgdrüsenausführungsgang und von Talgdrüsenazini der Talgdrüsenfollikel abstammt; es ist kein Dermoidtumor. Jedes Steatocystoma multiplex hat eine Haaranlage, die in fortlaufenden Zyklen Vellushaare produziert, die entweder direkt in die Zyste oder im rudimentaren Infundibulumkanal retiniert werden. Steatocystoma multiplex ist stets durch einen geraden oder meanderförmig gewundenen Gang, das äquivalent des Infundibulum eines Talgdrüsenfollikels, mit der Epidermis verbunden. Dieser Gang ist teils eine solide Schnur aus Keratinozyten und Sebozyten, teils weist er ein dünnes aber blind endendes Lumen auf, das mit Debris von Keratinozyten, Sebozyten und retinierten Vellushaaren (Trichostasis spinulosa) angefüllt ist.

Das Steatocystoma multiplex hat ultrastrukturelle Charakteristika entsprechend den Talgdrüsenausführungsgängen und Talgdrüsenazini der Talgdrüsenfollikel. Der 3H-Thymidin-Markierungsindex der Zystenwand mit oder ohne Talgdrüsenazini ist niedriger als in normalen Talgdrüsenfollikeln.

Steatocystoma multiplex suppurativum, gekennzeichnet durch spontane Ruptur der Zysten, Entzündung und Brückennarben, ähnelt dem klinischen Bild der Acne conglobata mit Hidradinitis-suppurativa-artiger intertriginöser Entzündung wie bei Aknetriade oder Aknetetrade.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Institutional subscriptions

Similar content being viewed by others

References

  1. Anderson DS (1950) Sebocystomatosis. Br J Dermatol 62:215–221

    Google Scholar 

  2. Berendes U (1972) Zur Genetik multipler Hauttumoren. I. Multiple Lipome und Steatocystoma multiplex. Arch Dermatol Forsch 242:361–371

    Google Scholar 

  3. Bode U, Plewig G (1980) Klassifikation follikulärer Zysten: Epidermalzysten einschließlich Sebocystomatosis Günther, Steatocystoma multiplex und Trichilemmalzysten. Hautarzt 32:1–9

    Google Scholar 

  4. Cole LA (1976) Steatocystoma multiplex. Arch Dermatol 112:1437–1439

    Google Scholar 

  5. Dubreuilh W, Auche B (1896) Kystes graisseux sudoripares. Arch Clin Bordeaux 5:387–391

    Google Scholar 

  6. Egbert BM, Price NM, Segal RJ (1979) Steatocystoma multiplex. Arch Dermatol 115:334–335

    Google Scholar 

  7. Hashimoto K, Fisher BK, Lever WF (1964) Steatocystoma multiplex. Kasuistik und elektronenmikroskopische Untersuchungen. Hautarzt 15:299–305

    Google Scholar 

  8. Jamieson WA (1873) Case of numerous cutaneous cysts scattered over the body. Edin Med J 19:223–225

    Google Scholar 

  9. Kligman AM (1964) The myth of the sebaceous cyst. Arch Dermatol 89:253–256

    Google Scholar 

  10. Kligman AM, Kirschbaum JD (1964) Steatocystoma multiplex: a dermoid tumor. J Invest Dermatol 42:383–387

    Google Scholar 

  11. Korn-Heydt GE (1966) Erhebliche Aplasien, Hyperplasien und Tumoren (mit Ausnahme von Gefäßtumoren). In: Jadassohn J (ed) Haut- und Geschlechtskrankheiten, Ergänzungswerk VII. Springer, Berlin Heidelberg New York, pp 563–694

    Google Scholar 

  12. Meiren van der L, Moriame G, Achten G (1964) Acne conglobata und Sebocystomatose. Hautarzt 15:678–680

    Google Scholar 

  13. Moldenhauer E, Seidel R (1973) Ist die Sebocystomatose ein Syndrom des Jadassohn-Lewandowsky-Syndroms? Dermatol Monatsschr 159:540–543

    Google Scholar 

  14. Nikolowski J, Plewig G (1981) Orale Behandlung der Rosazea mit 13-cis-Retinsäure. Hautarzt 32:575–584

    Google Scholar 

  15. Noojin RO, Reynolds JP (1948) Familial steatocystoma multiplex: Twelve cases in three generations. Arch Dermatol Syphilis 57:1013–1018

    Google Scholar 

  16. Oyal H, Nikolowski W (1957) Sebocystomatosen. Arch Klin Exp Dermatol 204:361–373

    Google Scholar 

  17. Plewig G, Christophers E, Braun-Falco O (1971) Proliferative cells in the human sebaceous gland. Acta Derm Venereol (Stockh) 51:413–422

    Google Scholar 

  18. Plewig G, Fulton JE, Kligman AM (1971) Cellular dynamics of comedo formation in acne vulgaris. Arch Dermatol Forsch 242:12–29

    Google Scholar 

  19. Plewig G, Wolff HH (1976) Follikel-Filamente. Arch Dermatol Res 255:9–21

    Google Scholar 

  20. Plewig G, Wolff HH, Braun-Falco O (1975) Steatocystoma multiplex Anatomical re-evaluation, electron microscopy, autoradiography. Scientific exhibit pamphlet, 34th Annual Meeting of the American Academy of Dermatology, Dec. 6–11, San Francisco, p 171

  21. Rohde B, Jänner M, Post B, Hartmann G (1974) Steatocystoma multiplex. Hautarzt 25: 29–34

    Google Scholar 

  22. Soderquist NA, Reed WB (1968) Pachyonychia congenita with epidermal cysts and other congenital dyskeratosis. Arch Dermatol 97:31–33

    Google Scholar 

  23. Wolff HH, Plewig G, Braun-Falco O (1975) Ultrastructure of human sebaceous follicles and comedones following treatment with vitamin A acid. Acta Derm Venereol (Stockh) [Suppl] 74:99–110

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Additional information

Prof. H. H. Wolff is now Chairman of Department of Dermatology, Medizinische Hochschule, D-2400 Lübeck, Federal Republic of Germany

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Plewig, G., Wolff, H.H. & Braun-Falco, O. Steatocystoma multiplex: Anatomic reevaluation, electron microscopy, and autoradiography. Arch Dermatol Res 272, 363–380 (1982). https://doi.org/10.1007/BF00509068

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF00509068

Key words

Schlüsselwörter

Navigation