Integrated knowledge translation in mental health: family help as an example

J Can Acad Child Adolesc Psychiatry. 2009 Feb;18(1):30-7.

Abstract

Objective: To describe and provide an example of integrated knowledge translation.

Methods: We review the elements of integrated knowledge translation and describe the Family Help Program, a distance treatment program for child mental health as an example of integrated knowledge translation.

Results: Family Help, a distance treatment program for child mental health, was developed with a grant from the Canadian Institutes of Health Research (CIHR). One of the requirements of the grant was involvement of community partners. This partnership resulted in a form of integrated knowledge translation (KT). To be successful, integrated KT requires the engagement of all partners and maintenance of mutual respect. The grant met its objectives and several distance treatments for child mental health were developed and evaluated. Integrated KT was effective in supporting the transfer of this research project into clinical practice and Family Help is now employed in several collaborating health districts.

Conclusion: Integrated KT in the early phases of research has significant advantages when the purpose is inclusion of key stakeholders' (e.g. decision makers and consumers) knowledge to yield an effective product and facilitate uptake into clinical practice.

Objectif: Donner un exemple de transfert des connaissances intégrées.

Méthodologie: Nous analysons les éléments du transfert des connaissances que nous illustrons en présentant Family Help, programme de soins de santé mentale à distance destinés aux enfants. Ce dernier intègre le transfert des connaissances.

Résultats: Family Help a été mis au point grâce à une subvention des Instituts de recherche en santé du Canada (IRSC). L’implication des partenaires de la communauté était une des exigences de la subvention. Le résultat de ce partenariat a conduit à une certaine forme de transfert intégré des connaissances. Plusieurs traitements à distance de troubles mentaux chez les enfants ont été mis en place et évalués. Le transfert intégré des connaissances a été efficace: il a permis d’appliquer ce projet théorique à la pratique clinique. Le programme Family Help est maintenant appliqué dans plusieurs districts de santé.

Conclusion: Le transfert intégré des connaissances présente des avantages significatifs lorsqu’il recourt aux connaissances des principaux acteurs (décideurs et consommateurs) pour offrir un produit efficace et faciliter l’adoption des pratiques cliniques.

Keywords: Family Help Program; anxiety disorders; disruptive behaviour disorders; dissemination; integrated knowledge translation.