A systematic review of the effectiveness of knowledge translation interventions for chronic noncancer pain management

Pain Res Manag. 2013 Nov-Dec;18(6):e129-41. doi: 10.1155/2013/120784.

Abstract

Background: Reliable evidence detailing effective treatments and management practices for chronic noncancer pain exists. However, little is known about which knowledge translation (KT) interventions lead to the uptake of this evidence in practice.

Objectives: To conduct a systematic review of the effectiveness of KT interventions for chronic noncancer pain management.

Methods: Comprehensive searches of electronic databases, the gray literature and manual searches of journals were undertaken. Randomized controlled trials, controlled clinical trials and controlled before-and-after studies of KT interventions were included. Data regarding interventions and primary outcomes were categorized using a standard taxonomy; a risk-of-bias approach was adopted for study quality. A narrative synthesis of study results was conducted.

Results: More than 8500 titles and abstracts were screened, with 230 full-text articles reviewed for eligibility. Nineteen studies were included, of which only a small proportion were judged to be at low risk of bias. Interactive KT education for health care providers has a positive effect on patients' function, but its benefits for other health provider- and patient-related outcomes are inconsistent. Interactive education for patients leads to improvements in knowledge and function. Little research evidence supports the effectiveness of structural changes in health systems and quality improvement processes or coordination of care.

Conclusions: KT interventions incorporating interactive education in chronic noncancer pain led to positive effects on patients' function and knowledge about pain. Future studies should provide implementation details and use consistent theoretical frameworks to better estimate the effectiveness of such interventions.

HISTORIQUE :: Il existe des données fiables exposant des traitements et des pratiques de prise en charge efficaces de la douleur non cancéreuse chronique. Cependant, on ne sait pas vraiment quelles interventions de transfert du savoir (TS) favorisent l’exécution de cet aspect de la pratique.

OBJECTIFS :: Procéder à une analyse systématique de l’efficacité des interventions de TS pour la prise en charge de la douleur non cancéreuse chronique.

MÉTHODOLOGIE :: Les chercheurs ont effectué des recherches appro-fondies dans des bases de données électroniques, des documents non publiés et des revues papier. Ils ont inclus des essais aléatoires et contrôlés, des essais cliniques contrôlés et des études contrôlées avant-après des interventions de TS. Ils ont classé les données sur les interventions et les résultats primaires à l’aide d’une taxonomie standard. Ils ont adopté une approche de risque de biais pour la qualité de l’étude et procédé à une synthèse narrative des résultats de l’étude.

RÉSULTATS :: Les chercheurs ont fouillé plus de 8 500 articles et résumés et 230 articles intégraux en vue d’évaluer leur admissibilité. Dix-neuf études ont été incluses dans l’étude, dont seulement une petite proportion était considérée comme à faible risque de biais. L’enseignement interactif du TS à l’intention des dispensateurs de soins a un effet positif sur la fonction des patients, mais ses avantages sur les résultats liés aux autres dispensateurs de soins et aux patients ne sont pas uniformes. L’éducation interactive des patients s’associe à des améliorations du savoir et de la fonction. Peu de données de recherches appuient l’efficacité des changements structurels aux systèmes de santé et aux processus d’amélioration de la qualité ou de coordination des soins.

CONCLUSIONS :: Les interventions de TS qui intègrent l’éducation interactive en matière de douleur non cancéreuse chronique ont des effets positifs sur la fonction des patients et les connaissances sur la douleur. De prochaines études devraient contenir de l’information sur la mise en œuvre et faire appel à des cadres théoriques pour mieux évaluer l’efficacité de ces interventions.

Publication types

  • Research Support, Non-U.S. Gov't
  • Review
  • Systematic Review

MeSH terms

  • Chronic Pain / therapy*
  • Education, Medical / methods*
  • Evidence-Based Medicine*
  • Humans
  • Outcome Assessment, Health Care
  • Pain Management / methods*
  • Patient Education as Topic / methods*
  • Translational Research, Biomedical