Genetic education for primary care providers: improving attitudes, knowledge, and confidence

Can Fam Physician. 2009 Dec;55(12):e92-9.

Abstract

Objective: To increase primary care providers' awareness and use of genetic services; increase their knowledge of genetic issues; increase their confidence in core genetic competencies; change their attitudes toward genetic testing for hereditary diseases; and increase their confidence as primary care genetic resources.

Design: Participants completed a workshop and 3 questionnaires: a baseline questionnaire, a survey that provided immediate feedback on the workshop itself, and a follow-up questionnaire 6 months later.

Setting: Ontario.

Participants: Primary care providers suggested by deans of nursing, midwifery, family medicine, and obstetric programs, as well as coordinators of nurse practitioner programs, in Ontario and by the Ontario College of Family Physicians.

Intervention: A complex educational intervention was developed, including an interactive workshop and PowerPoint educational modules on genetic topics for participants' use (available at www.mtsinai.on.ca/FamMedGen/).

Main outcome measures: Awareness and use of genetic services, knowledge of genetics, confidence in core clinical genetic skills, attitudes toward genetic testing, and teaching activities related to genetics.

Results: The workshop was attended by 29 participants; of those, 21 completed the baseline questionnaire and the 6-month follow-up questionnaire. There was no significant change found in awareness or reported use of genetic services. There was significant improvement in self-assessed knowledge of (P = .001) and confidence in (P = .005) skills related to adult-onset genetic disorders. There were significant increases in confidence in many core genetic competencies, including assessing risk of hereditary disorders (P = .033), deciding who should be offered referral for genetic counseling (P = .003), discussing prenatal testing options (P = .034), discussing benefits, risks, and limitations of genetic testing (P = .033), and describing what to expect at a genetic counseling session (P = .022). There was a significant increase in the number of primary care providers agreeing that genetic testing was beneficial in the management of adult-onset diseases (P = .031) and in their confidence in being primary care genetic resources for adult-onset genetic disorders (P = .006).

Conclusion: Educational interventions that include interactive peer resource workshops and educational modules can increase knowledge of and confidence in the core competencies needed for the delivery of genetic services in primary care.

OBJECTIF: Sensibiliser les soignants de première ligne aux services génétiques et à leur utilisation; accroître leurs connaissances sur les issues génétiques; augmenter leur confiance dans leurs compétences en génétique; modifier leur attitude envers les tests génétiques pour les maladies héréditaires; et accroître leur confiance en tant que ressources en génétique dans les soins de santé primaires.

TYPE D’ÉTUDE: Les participants ont participé à un atelier de travail et répondu à 3 questionnaires: un questionnaire initial, un questionnaire fournissant des réactions immédiates sur l’atelier et un questionnaire de suivi 6 mois plus tard.

CONTEXTE: Ontario.

PARTICIPANTS: Soignants de première ligne suggérés par les doyens des programmes de sciences infirmières, des études de sage-femme, de médecine familiale et d’obstétrique, par les coordinateurs des programmes d’infirmières cliniciennes de l’Ontario et par le Collège des médecins de famille de l’Ontario

INTERVENTION: On a développé une intervention de formation complexe, dont un atelier interactif et des modules d’enseignement PowerPoint sur des sujets de génétique à l’usage des participants (voir www.mtsinai.on.ca/FamMedGen/).

PRINCIPAUX PARAMÈTRES ÉTUDIÉS: Sensibilisation et utilisation des services génétiques, connaissances en génétique, confiance dans les habiletés cliniques en génétique, attitudes envers les tests génétiques et activités d’enseignement liées à la génétique.

RÉSULTATS: Sur les 29 participants de l’atelier, 21 ont complété les questionnaires initial et du suivi de 6 mois. Il n’y avait pas de changement significatif de la sensibilisation ni de l’utilisation déclarée des services génétiques. D’après les sujets, il y avait une amélioration significative des connaissances (P = ,001) et de la confiance (P = ,005) dans les habilités relatives aux maladies héréditaires débutant à l’âge l’adulte. Il y avait une augmentation significative de la confiance relative aux compétences de base en génétique, incluant l’évaluation des risques de maladies héréditaires (P = ,033), ceux qu’on devrait orienter vers la consultation génétique (P = ,003), les tests génétiques prénatals (P = ,034) et les avantages, risques et limitations des tests génétiques (P = ,0 ,033), et les attentes à l’égard de la consultation génétique (P = ,022). On observait une augmentation significative du nombre de soignants de première ligne qui reconnaissaient que les tests génétiques étaient avantageux pour le traitement des maladies débutant à l’âge adulte (P = ,031) et de leur confiance en tant que ressources des soins primaires pour les affections héréditaires débutant à l’âge adulte en génétique (P = ,006).

CONCLUSION: Des interventions de formation dont des ateliers interactifs avec pairs et des modules d’enseignement peuvent accroître les connaissances et la confiance dans les compétences de base requises pour dispenser des services de génétique dans les soins primaires.

Publication types

  • Comparative Study
  • Multicenter Study
  • Research Support, Non-U.S. Gov't

MeSH terms

  • Adult
  • Clinical Competence*
  • Education, Medical, Continuing / methods*
  • Educational Measurement
  • Female
  • Genetics, Medical / education*
  • Health Knowledge, Attitudes, Practice*
  • Humans
  • Male
  • Middle Aged
  • Ontario
  • Physicians, Family / education*
  • Primary Health Care / standards*
  • Surveys and Questionnaires