Health advocacy for refugees: Medical student primer for competence in cultural matters and global health

Can Fam Physician. 2007 Nov;53(11):1923-6.

Abstract

Problem being addressed: Canadian family physicians serve a patient population that is increasingly diverse, both culturally and linguistically. Family medicine needs to take a leadership role in developing social accountability and cultural sensitivity among physicians.

Objective of program: To train medical students to work with newly arriving refugees, to foster competence in handling cultural issues, to raise awareness of global health, and to engage medical students in work with underserviced populations in primary care.

Program description: The program is composed of an Internet-based training module and a self-assessment quiz focused on global and refugee health, a workshop to increase competence in cultural matters, an experience working with at least 1 refugee family at a shelter for newly arriving refugees, family physician mentorship, and a debriefing workshop at the end of the experience. Students who complete this program are eligible for further electives at a refugee health clinic.

Conclusion: The program has been received enthusiastically by students, refugees, and family physicians. Working with refugees provides a powerful introduction to issues related to global health and competence in cultural matters. The program also provides an opportunity for medical students to work alongside family physicians and nurtures their interest in working with disadvantaged populations.

PROBLÈME À L’ÉTUDE: Les médecins de famille canadiens servent une population declients aux caractéristiques culturelles et linguistiques toujours plus variées. La médecine familiale doit avoir un rôle de leader dans le développement d’une responsabilité sociale et d’une ouverture des médecins à l’égard des différentes cultures.

OBJECTIF DU PROGRAMME: Préparer les étudiants en médecine à travailler avec les réfugiés nouvellement arrivés, développer leurs compétences relatives aux questionsculturelles, les sensibiliser à la santé mondiale et faire travailler les étudiants auprès de populations mal desservies en soins primaires.

DESCRIPTION DU PROGRAMME: Le programme comprend un module de formation sur Internet avec questionnaire d’auto-évaluation centré sur la santé mondiale et celle des réfugiés, un atelier pour accroître leur compétence dans les questions culturelles, une expérience de travail avec au moins une famille de réfugiés dans un centre d’assistance pour réfugiés nouvellement arrivés, un mentorat en médecine familiale et un atelier de débriefing à la fin de l’expérience. L’étudiant qui complète ce programme devient admissible à un stage optionnel dans une clinique médicale pour réfugiés.

CONCLUSION: Ce programme a été accueilli avec enthousiasme par les étudiants, les réfugiés et les médecins de famille. Le travail avec les réfugiés est une excellente occasion d’aborder des questions relatives à la santé mondiale et à la compétence multiculturelle. Le programme est aussi une occasion pour l’étudiant en médecine de travailler en compagnie de médecins de famille et pourraitles amener à travailler auprès de populations défavorisées.

Publication types

  • Research Support, Non-U.S. Gov't

MeSH terms

  • Canada
  • Clinical Competence*
  • Communication
  • Cultural Diversity*
  • Curriculum
  • Delivery of Health Care
  • Education, Medical, Undergraduate / methods*
  • Female
  • Global Health
  • Health Planning
  • Humans
  • Male
  • Patient Advocacy / education*
  • Refugees*
  • Students, Medical
  • Vulnerable Populations