Rewards and challenges of family practice: Web-based survey using the Delphi method

Can Fam Physician. 2007 Feb;53(2):278-86, 277.

Abstract

Objective: To identify and describe the important rewards and challenges that affect family physicians in Alberta.

Design: Web-based qualitative study using the Delphi method.

Setting: Province of Alberta.

Participants: Twenty-eight family physicians practising in Alberta.

Methods: The study website presented a description of the project, ethical information, a calendar of events, and contact information. Delphi surveys and demographic questionnaires were password protected. Five rounds of surveys were conducted between May 2004 and January 2005. Participants were notified of each round of surveys and prompted by e-mail if they did not respond. FINDINGS Participants identified 8 key rewards and 9 key challenges. The research team identified 2 additional challenges that were validated by participants. In order of perceived importance, key rewards were providing diverse and comprehensive care; providing preventive care; having relationships with patients and their families; being an immersed witness to the human condition; providing continuity of care and receiving ongoing feedback; having flexibility and control of practice and job security; maintaining and acquiring skills and knowledge; teaching and sharing knowledge and gaining experience and mentoring. The challenges, in order of perceived need to be addressed, were workload and time pressures and meeting demands; the need to promote the rewards of family practice to those considering joining the profession; overhead and income inequities; getting respect from specialists; the need to ensure that the rewards identified are not adversely affected by primary care reform; lack of availability of specialists, procedures, tests, and other resources; running a practice as a small business; paperwork, telephone calls, and forms; maintaining and acquiring skills and knowledge; patients' expectations; and medicolegal issues, insurance paperwork, and dealing with medical claims related to motor vehicle accidents.

Conclusion: The rewards and challenges reported by participants outline the positive and negative factors in family practice. The challenges provide a focus for further work.

OBJECTIF: Identifier et décrire les principales satisfactions et les grands défis que vivent les médecins de famille albertains.

TYPE D’ÉTUDE: Étude qualitative sur le web à l’aide de la technique Delphi.

CONTEXTE: Province de l’Alberta.

PARTICIPANTS: Vingt-huit médecins de famille pratiquant en Alberta.

MÉTHODES: Le site web utilisé présentait une description du projet, des informations d’ordre éthique, un calendrier des événements et des informations préliminaires. Les enquêtes Delphi et les questionnaires démographiques étaient protégés par des mots de passe. Des enquêtes ont été menées à 5 reprises entre mai 2004 et janvier 2005. Les participants étaient avertis à chaque nouvelle enquête et relancés par courriel s’ils n’avaient pas répondu.

OBSERVATIONS: Les participants ont identifié 8 satisfactions et 9 défis importants. L’équipe de recherche en a identifié 2 autres qui ont été validés par les participants. Parordre d’importance, les principales satisfactions rapportées étaient: dispenser des soins variés et complets; fournir des soins préventifs; entrer en relation avec le patient et sa famille; être un témoin privilégié de la condition humaine; assurer la continuité des soins et en recevoir une rétroaction continue; avoir une flexibilité et un contrôle sur sa pratique et sa sécurité d’emploi; maintenir et acquérir des habiletés et connaissances; enseigner, partager ses connaissances, acquérir de l’expérience et faire du monitorat. Par ordre d’importance, les défis mentionnés étaient: la charge de travail et les contraintes detemps et de réunions; la nécessité de faire connaître les satisfactions de la médecine familiale à ceux qui envisagent cette option; les frais généraux, la rémunération insuffisante; l’obtention d’un plus grand respect de la part des spécialistes; la nécessité de s’assurer que les satisfactions identifiées ne sont pas menacées par la réforme des soins de première ligne; le manque de disponibilité des spécialistes et des techniques, examens et autres ressources; le fait de gérer la pratique comme une petite entreprise; la paperasse, les appels téléphoniques et les formulaires; le maintien et l’acquisition d’habiletés et de connaissances; les attentes des patients; et les questions médicolégales, formulaires d’assurance et réclamations médicales concernant les accidents de la route.

CONCLUSION: Les satisfactions et défis rapportés par les participants illustrent les facteurs positifs et négatifs propres à la médecine familiale. Les défis identifiés pourraient faire l’objet de travaux additionnels.

Publication types

  • Research Support, Non-U.S. Gov't

MeSH terms

  • Alberta
  • Attitude of Health Personnel
  • Career Choice*
  • Delphi Technique
  • Family Practice / standards*
  • Family Practice / trends
  • Female
  • Health Care Surveys
  • Humans
  • Job Satisfaction*
  • Male
  • Practice Patterns, Physicians'
  • Sensitivity and Specificity
  • Surveys and Questionnaires
  • Workload