Muslim women having abortions in Canada: attitudes, beliefs, and experiences

Can Fam Physician. 2011 Apr;57(4):e134-8.

Abstract

Objective: To improve understanding of the attitudes, beliefs, and experiences of Muslim patients presenting for abortion.

Design: Exploratory study in which participants completed questionnaires about their attitudes, beliefs, and experiences.

Setting: Two urban, free-standing abortion clinics.

Participants: Fifty-three self-identified Muslim patients presenting for abortion.

Main outcome measures: Women's background, beliefs, and attitudes toward their religion and toward abortion; levels of anxiety, depression, and guilt, scored on a scale of 0 to 10; and degree of pro-choice or antichoice attitude toward abortion, assessed by having respondents identify under which circumstances a woman should be able to have an abortion.

Results: The 53 women in this study were a diverse group, aged 17 to 47 years, born in 17 different countries, with a range of beliefs and attitudes toward abortion. As found in previous studies, women who were less pro-choice (identified fewer acceptable reasons to have an abortion) had higher anxiety and guilt scores than more pro-choice women did: 6.9 versus 4.9 (P = .01) and 6.9 versus 3.6 (P = .004), respectively. Women who said they strongly agreed that abortion was against Islamic principles also had higher anxiety and guilt scores: 9.3 versus 5.9 (P = .03) and 9.5 versus 5.3 (P = .03), respectively.

Conclusion: Canadian Muslim women presenting for abortion come from many countries and schools of Islam. The group of Muslim women that we surveyed was so diverse that no generalizations can be made about them. Their attitudes toward abortion ranged from being completely prochoice to believing abortion is wrong unless it is done to save a woman's life. Many said they found their religion to be a source of comfort as well as a source of guilt, turning to prayer and meditation to cope with their feelings about the abortion. It is important that physicians caring for Muslim women understand that their patients come from a variety of backgrounds and can have widely differing beliefs. It might be helpful to be aware that patients who hold more anti-choice beliefs are likely to experience more anxiety and guilt related to their abortion than prochoice patients do.

Objectif: Avoir un meilleure compréhension des attitudes, croyances et expériences des musulmanes qui consultent pour un avortement.

Type d’étude: Étude exploratoire dans laquelle les participantes ont complété un questionnaire portant sur leurs attitudes, croyances et expériences.

Contexte: Deux cliniques d’avortement urbaines indépendantes.

Participantes: Cinquante-trois patientes s’étant identifiées comme musulmanes et désirant un avortement.

Principaux paramètres à l’étude: Antécédents, croyances et attitudes des femmes au sujet de leur religion et de l’avortement, niveau d’anxiété, de dépression et de culpabilité, mesurés sur une échelle de 0 à 10; attitude plus ou moins pro-choix ou anti-choix concernant l’avortement, tel qu’établie en demandant aux répondantes d’indiquer dans quelles circonstances une femme serait en droit de se faire avorter.

Résultats: Les 53 femmes de cette étude constituaient un groupe plutôt hétérogène, avec des âges variant entre 17 et 47 ans, 17 pays d’origine différents et un large spectre de croyances et d’attitudes envers l’avortement. Conformément aux études antérieures, celles qui étaient moins pro-choix (qui indiquaient peu de raisons acceptables pour se faire avorter) avaient des scores d’anxiété et de culpabilité plus élevés que celles qui étaient pro-choix : 6,9 vs 4,9 (P = ,01) et 6,9 vs 3,6 (P = ,004), respectivement. Les femmes qui croyaient fermement que l’avortement allait contre les principes islamiques avaient aussi des scores d’anxiété et de culpabilité plus élevés : 9,3 vs 5,9 (P = ,03) et 9,5 vs 5,3 (P = ,03), respectivement.

Conclusion: Les musulmanes canadiennes qui consultent pour un avortement proviennent de plusieurs pays et écoles de l’Islam. Le groupe de musulmanes que nous avons interrogées était si diversifié qu’aucune généralisation n’était possible. Leurs attitudes envers l’avortement variaient entre être complètement pro-choix ou croire que l’avortement est mauvais, sauf pour sauver la vie de la mère. Plusieurs disaient que leur religion était une source de réconfort mais aussi de culpabilité, se tournant vers la prière et la méditation pour faire face à leurs sentiments concernant l’avortement. Il est important que les médecins qui soignent des musulmanes comprennent que leurs patientes ont diverses origines et peuvent avoir des croyances très différentes. Il serait avantageux de savoir que les patientes dont les croyances sont plutôt anti-choix risquent d’éprouver plus d’anxiété et de culpabilité en rapport avec leur avortement que celles qui sont pro-choix.

Publication types

  • Research Support, Non-U.S. Gov't

MeSH terms

  • Abortion, Legal / ethics
  • Abortion, Legal / psychology*
  • Adult
  • Anxiety / psychology
  • Canada
  • Female
  • Guilt
  • Health Knowledge, Attitudes, Practice*
  • Humans
  • Islam / psychology*
  • Surveys and Questionnaires
  • Young Adult